Min lilla värld av blommor

fredag, maj 06, 2005

Vad är en bal på slottet?

Jag har blivit bjuden på bal! (Ja, okej, det var väl snarare så att jag blev erbjuden att köpa biljett till bal, men sådant är ju petitesser.) Vårbal i Uppsala i maj. Den enda bal jag varit på tidigare var julbalen på gymnasiet, vilken... inte var någon höjdare. Inte någon vidare mat och alldeles för få killar. Själva balkänslan lyckades liksom aldrig riktigt infinna sig.

Men nu är det alltså tänkt att det ska vara jämna par, klädseln ska vara högtids- och hela konkarongen. Så jag tackade naturligtvis ja med glädje!

Sedan kom eftertankens kranka blekhet smygande, den där som man hör så mycket talas om. För det första: vem ska jag gå med!? För det andra: hur ska jag fixa det praktiska, med resa och boende? För det tredje: VAD TUSAN SKA JAG HA PÅ MIG!!!???
Sedan, när paniken kring fråga tre lagt sig (de två första är delvis lösta redan) insåg jag att det ju fanns en fjärde fråga, en som jag knappt vågar tänka på: kommer jag ihåg hur man dansar pardans??? Ja, sådan där "riktig" pardans alltså, där kavaljeren styr, och man inte bara trampar runt runt på samma lilla fläck a 50*50 cm. Nog för att det där tätt omslingrade kan vara oerhört trevligt, men det är liksom inte det som är poängen. Sist jag dansade styrdans med någon var såvitt jag minns på en färja mellan Göteborg och Kiel. Karsten från... tja, var det Hamburg?... eller München?... nej, snarare Hamburg i så fall... hur som helst, denne Karsten, i vit t-shirt, svart kavaj och jeans - det var hippt då, det, han vågade sig i alla fall ut på dansgolvet med mig (vill minnas att det var jag som bjöd upp) och det visade sig att han kunde dansa - styrdans. Han fick dessutom tillbringa den första tiden på dansgolvet med att fräscha upp mina vid den tiden rätt dunkla danskunskaper. Dans var ju inte det man la vikt vid på gympan direkt. Och om mina kunskaper var dunkla då, för dryga 8 år sedan, då vågar jag knappt tänka på det becksvarta mörker de måste befinna sig i nu. Nej... får nog se om jag kan lura till mig en danslektion av någon intet ont anande herrbekant innan balkvällen är inne. Nog för att det är herren som ska styra, men det går ju helt klart smidigare om han slipper släpa runt på en dam som ständigt trampar honom på tårna.

Vad gäller klänningen så är imorgon utsedd till den första stora Klänningsletardagen. Håll tummarna allesammans!