Min lilla värld av blommor

onsdag, juni 07, 2006

101 skäl att lära sig tyska?

Ja, det finns säkert så många, om man nu bara sätter sig ner och tänker lite. Om man fick räkna upp alla författare som individuella punkter så skulle det gå på ett litet kick.

Goethe, Rilke, Uwe Timm (inte lika gammal, men kanske mer lättåtkomlig - och så bra!)...

musik: Söhne Mannheims (med bl a Xavier Naidoo), Herbert Grönemeyer, Seeed...

Och så fotbolls-VM 2006. (Som Grönemeyer förresten gjort den officiella FIFA-låten till. Det ni.)

Samt, för den som liksom jag (fast jag älskar att titta på matcherna) tycker att det är för mycket fotboll runtomkring: denna krönika.

Jag vet inte hur det är på svensk TV, men på den tyska kan jag lova att det är fotboll dygnet runt. Alla inslag tycks på något vis kopplas på ett eller annat vis till det där med VM. För att inte tala om att tyska sportreportrar på plats under vinter-OS redan då la in kommentarer som "ja, här är det snö, fast om några månader är det fotbolls-VM, och då lär det vara grönt i stället". Eh... jo... det får vi väl hoppas. Kan vi få veta hur det har gått i utförsåkningen nu?