Min lilla värld av blommor

torsdag, juni 01, 2006

Att resa eller inte resa

Frågan om helgen 10-11 löste sig på bästa Madicken-vis. Hon fick picknick hemma, jag får besök - först från Sverige, sedan från Tyskland.

Så sätter beslutsångesten in igen: midsommar. Här firas ju inte den helgen, och jag får nästan ångest bara jag tänker på att jag skulle sitta ensam nere i Bryssel just den kvällen och natten, och fira tillsammans med en flaska vin. Funderade ett tag på att höra med N. ifall han ville ta en pubrunda då, eller äta middag eller något, för att faktiskt göra något på midsommarafton. Hmmm... Lite fascinerande är det ändå att jag skulle kunna tänka mig att fira julen ensam här i något slags ljuvt vemod, då julsmyckningen ändå står en upp i halsen sedan oktober och man kan ringa hem och prata med familjen i telefon. Och att de helger som inte firas här (det var likadant på Valborg) blir så viktiga. Tillkommer även att förra midsommarafton firades med middag hos en dåvarande förälskelse, och att det tar en del tid innan man helt slutar tänka på sådant.

Hur som helst - eftersom lägenhetsbytandet inte går så lysande kanske jag ändå måste hem och ta en titt-runda till - och kanske skulle detta gå att genomföra just kring midsommar. Och så kanske en liten skärgårdstur och/eller middag med kamrater. Det finns fortfarande billiga biljetter kvar...