Min lilla värld av blommor

onsdag, maj 18, 2005

Fröjda dig, fröjda dig

Jag vet inte vad det egentligen heter, det där verket (en psalm?) som lyder "fröjda dig, fröjda dig, frööjda dig [bam bam bam]". Sedan är det något i stil med "se din konung kommer till dig [bam bam]". Den är i alla fall en av mina favoriter. Kanske delvis för att man riktigt kan ta i på "fröjda dig". Det kanske inte blir underbar musik att lyssna på om man gör det, men det blir roligt att sjunga.

Vad fröjdar jag mig åt idag? Ja, egentligen finns det en hel del för mig att fröjda mig åt. Förberedelserna inför balen ser ut att fungera (efter en del trassel med kavaljerer, vilket till största delen berodde på min brist på organisationsförmåga), utbildningen går framåt (om än inte i den takt jag skulle önska) och dessutom börjar mina semesterplaner ta form!

Så här är det tänkt än så länge: den 1 juni anländer vän från USA. Han stannar ett par veckor, innan vi tillsammans reser till Irland den 9/10 juni. Efter en helg i Dublin (och förhoppningsvis även ett besök hos en kompis i Cork) åker vi tillbaka till London: han tar planet till USA, jag tar planet till Tyskland. För mig följer sedan två underbara veckor i Bamberg och Regensburg, eventuellt med en liten avstickare till Würzburg.

Det låter väl bra?

Planerna för vad vi ska göra alla de där dagarna i Stockholm är inte riktigt färdiga än. Ett besök i min hemstad, Västerås, finns dock med på dagordningen. För er som inte vet om det kan vi ju bland annat skryta med att Erik XIV ligger begravd i Domkyrkan och så har vi vikingagravarna och skeppssättningen vid Anundshög alldeles utanför staden. Och en massa annat. Med lite fint väder är det en underbar stad att besöka.

Och så en sak till:
imorgon kommer jag, om allt går enligt planerna, att bli den lyckliga ägarinnan till ett stycke Granada-serie: Sherlock Holmes... det är sannerligen något att se fram emot.
Jag fröjdar mig redan!