Min lilla värld av blommor

söndag, december 18, 2005

Mitt liv i lyx!

Slog faktiskt på stort och gick på bio ikväll. Så där helt spontant. Nåja, det var en av mina vänner som föreslog att vi skulle gå, vi tre som ändå mött upp för en fika.

"Corpse Bride" blev det. Och trots det oerhört lyckliga slutet kan jag inte frigöra mig från känslan av att hjälten kommer att vakna en morgon och undra om han inte valde fel... Men kanske underskattar jag den levande bruden och deras kärlek. Får man väl hoppas.

Det är nästan lite Ivanhoe över det hela. Ni vet, den där filmen som går kring nyår varje år. Jag tittar på den varje år, och blir lika upprörd varje gång. Varför väljer han ett sådant våp!?! Okej, jag vet att de varit förälskade i tid och evighet, och säkert lovat varandra att vara trogna och så vidare, och så vidare, men det ändrar inte det faktum att Rebecka är minst 10 gånger smartare/roligare/tuffare/intressantare... listan kan göras ännu längre. Medans den blivande bruden vädjar till en riddares gentlemannasinne, om jag minns rätt, hotar Rebecka med ryktesspridning (= vanära) och självmord. Visst, olika samhällsgrupper etc etc etc. Men i alla fall!

Dessutom säger Ivanhoe själv att han gift sig med Rebecka om de haft samma religion. Och då kan jag väl inte annat än tycka synd om hans hustru, som han uppenbarligen måste ha gift sig med i brist på bättre då. Det vill säga, i brist på Rebecka. Stackars kvinna.

1 Comments:

At 10:28 fm, Blogger MEE said...

Minsta motståndets lag... Det är nog så han resonerar. Även jag blir lika förbannad varje år.

 

Skicka en kommentar

<< Home