Min lilla värld av blommor

onsdag, april 04, 2007

Relationer - att man aldrig lär sig

På senaste tiden har det ägt rum väldigt många relationsdiskussioner i vänskapskretsen. Ovanligt många, skulle jag vilja påstå. Vissa blev så engagerade att de drog ihop en middag med relationer som diskussionstema. Relationer och dejter, ska kanske tydliggöras. Korrekt uppförande i olika länder och kulturer, vad män respektive kvinnor söker i största allmänhet och... jag vet inte allt.

Kanske är det inte särskilt fövånande om jag avslöjar att alla inblandade är singlar. Och att vi (nästan) alla kommer från olika länder gör ju sitt till. Det som kanske är mest intressant är att när man blir tillfrågad om något - dvs hur något "bör" gå till i Sverige, och vad jag tycker att man "ska" göra - då har jag oftast inga svar alls. Och om jag funderar ett tag, och sedan svarar, så kommer jag än senare på att "det kan ju vara precis tvärtom också". Vilket i princip betyder: använd vanligt folkvett, så ska det nog ordna sig. Kruxet blir ju då när "folkvettet" är kulturbundet, och det som är regel i ett land blir väldigt underligt i ett annat.

Och att det dessutom kan vara helt individuellt. Vissa frågor finns det inga svar på - att man aldrig lär sig det.

Etiketter: