Min lilla värld av blommor

onsdag, november 02, 2005

Den där husbocken, alternativt: jag har ett selektivt svart hål hemma

Känner ni till fenomenet? Det där, just det där, som ni behöver just idag, går inte att hitta. Inte på några villkors vis. Var man än letar.

Jag har just nu ett sådant ögonblick. En av de böcker jag behöver för mina studier finns på KB. Och det är ju inga problem - jag har ju lånekort, boken finns för utlåning, bara att slå till! Om det inte vore för det där förbaskade svarta hålet. Jag har letat på tre olika ställen + plånbok, och ingenstans finns det. Däremot hittar jag alla andra låne-, medlems- och bonuskort jag någonsin haft, inklusive (men icke begränsat till) tre CSN-kort, två SKTF-medlemskort (båda för gamla) samt kopieringskort för Mälardalens högskola (det var ju bara ett och ett halvt år sedan). Bland lånekorten återfinns sådana skönheter som Mälardalens och Södertörns högskolor, Vitterhetsakademin samt Riksdagsbiblioteket. Och det är ju bra. Verkligen. Jätte. Men det är ju inte dem jag behöver just nu.

Nu är det tack och lov ingen panik - jag har helgen på mig att hitta det, och om jag har tur kommer ett annat exemplar av samma bok dessutom att återvända till sin hemvist i SU:s bokmagasin till nästa vecka. (Just nu är detta exemplar inte utlånat, men ändå "inte tillgängligt" - är det någon forskare som sitter och håller på det, eller är det kodspråk bland bibliotekarier för "vi kan inte hitta den". Det är nästan så man börjar misstänka det senare när meddelandet dessutom följs av "försök igen om 2 dagar". Nåja, om Billie Holiday kunde sjunga om de förändringar som kan ske enbart under en enda dag - "What a difference a day makes", för dem som inte kopplade den - då borde ju den beryktade boken kunna återvända från bibliotekets svarta hål på hela TVÅ dagar!)

I mitt barndomshem talade vi dock aldrig om svarta hål. Där var det husbocken som tog saker och ting. Och sedan lämnade tillbaka dem (om man hade tur) - fast kanske inte på det ställe man trodde. Det var ju typiskt att han skulle flytta med ända till Stockholm... Eller är det så att vi alla har våra egna, mer eller mindre aktiva, husbockar? Och att de dessutom livas upp av tillfällen som, säg, att man flyttar. Det skulle ju faktiskt förklara en hel del.