Min lilla värld av blommor

torsdag, januari 26, 2006

Tillbaka från Europas hjärta

"Welcome to the heart of Europe" står det på affischerna på Bryssels flygplats. "Välkommen hem" står det på andra. Och på ett konstverk (får jag väl anta att det är - om det inte är reklam) vid flygplatsen står det "hemlängtan" på flera olika språk.

På tisdagen reste jag till Bryssel, onsdag var jag tillbaka igen. Vilket som blir hemma och borta, och vart jag kommer att längta återstår att se. Det var underbart att känna en aning av våren i luften där nere, även om det var kyligt och snöade. Och jag får erkänna att om hjärtat värkte efter något just då så var det Tyskland, och Bamberg. Tankarna går dit när det våras. I denna stad, med sina fantastiska omgivningar, finns en sagolik rosenträdgård. Högt uppe på berget ligger den, vid Domkyrka och biskopssäte. I en av de byggnader som omsluter den ligger numera stadsbiblioteket. Om man sätter sig vid fönstren i stora läsesalen kan man se ut över trädgården. Kanske doftar rosorna ända in under sommaren. Föredrar man att resa bakåt i tiden, eller bara passa på att njuta av luft och doft utomhus, så kan man beställa något på kafét, som har en paviljong i andra ändan av trädgården. Eller kanske bara slå sig ned på en bänk, se ut över trädgård och stad - som ligger där för ens fötter - och bara andas in ett ljuvligt liv.

När hettan slog till i södra Tyskland i somras var jag i Bamberg några dagar. För den som någon dag kan komma att behöva det kan jag avslöja att vissa av bänkarna i rosenträdgården, de som står vid muren, alltid står i skugga. Och ingen kommer att protestera om ni sitter där och njuter hela dagen. Med eller utan medföljande lektyr, med eller utan uppfriskande dryck. Det går faktiskt alldeles utmärkt att stanna upp och bara vara. Sluta ögonen och känna blomdoften. Alldeles, alldeles utmärkt.