Min lilla värld av blommor

torsdag, juni 22, 2006

Lägenheter, lägenheter, lägenheter. Och lön.

Löning är skoj. Även i förväg är den mycket trevlig. Som när man inser att man idag fått den där extra arbetsdagen i juli som man behöver för att det ska täcka HELA hyran.

Idag skedde det sistnämnda. Och just nu känns det som att det inte var mer som behövdes för att jag skulle känna mig nöjd med tillvaron. Tak över huvudet är ju faktiskt rätt bra att ha.

Och sålunda, helt osökt, kommer vi över till detta evighetstema i mitt liv: lägenhetsletande. Det var några visningar på programmet denna vecka, vilket var bra. En var helt underbar, med en balkong mot gatan, en mot trädgården. Jo visst, huset hade en liten trädgård på baksidan som hyresgästerna har tillgång till, komplett med trädgårdsmöbler, buskage och gula rosor. Huset i sig var också vackert, med ett underbart trapphus som fick både H. och mig att känna att vi ville bo där.

Sedan var det ju det där med sovrummen, förstås. Att man måste gå igenom det ena rummet för att komma till badrum och toalett är ju ett aber. Och att man måste igenom det andra rummet för att komma till nämnda rum, för att sedan komma till badrummet är även det en hake. Så det blev inte den. Eftersom vi ju faktiskt vill kunna leva åtskilda också, och inte ständigt klampa igenom varandras sovrum.

Ett annat alternativ var den där man kom in i sovrummet direkt från hallen. "Jamen", säger ni, "det gör man ju i många lägenheter." Jo, förvisso. Men här fanns liksom inget annat alternativ än att gå från hall till sovrum för att kunna ta sig till kök och vardagsrum.

Det blev inte den heller.

Nu har vi dock tittat på ett par mindre lägenheter, som vi alltså inte skulle dela, och de kan vara något. Det lutar i alla fall åt det just nu - i så fall ska vi skriva kontrakt i veckan som kommer. Och jag får väl erkänna att det vore skönt att ha bostadsletandet över i en stad i alla fall.

Fortsättning följer. Med all säkerhet.