Min lilla värld av blommor

fredag, juli 21, 2006

Sherlock Holmes i Belgien

Gårdagseftermiddagen tillbringades i Leuven, i den flamländska delen av Belgien (Louvain på franska - om man nu vill vara så fräck att man använder det språket). Det blev en lång fika och promenad genom staden - och en massa prat om Sherlock Holmes!

Kanske är det någon som minns att jag för en tid sedan fick ett brev med sigill. Det var Ivo Dekoning, bibliotekarie, holmesian och författare, som tog sig tid att träffa mig. Han berättade om kopplingar mellan Sherlock Holmes, Doyle och Belgien, samt om sitt eget arbete. (Själv hade jag till exempel missat att Holmes och Watson tillbringade två dagar i Bryssel på väg till Reichenbachfallen i Schweiz.)

Det blev en väldigt trevlig eftermiddag i vackert väder. Leuven är en trevlig stad, med många vackra platser. Jag kan särskilt rekommendera Groot Begijnhof, en slags stad i staden, som ger en känsla av att man befinner sig i en helt annan värld.

Jag har tyvärr aldrig besökt Oxford, men jag skulle kunna tänka mig att det finns sådana byggnader där också. (Det hoppas jag i alla fall - för Oxford-bornas skull.)

Och på något sätt, av någon anledning, fick det mig att tänka på Midsomer Murders, och den känsla serien ger. Man vill bo där, oavsett hur många lik de hittat. Och även om Ivo placerat ett antal lik i Leuven i sina böcker kanske de ännu inte är lika många till antalet som de som Caroline Graham lagt ut i Midsomer Murders.