Min lilla värld av blommor

söndag, juli 09, 2006

Tyskland - nya ljuva minnen

Först och främst: det blev brons!

Hade hoppats och trott att det skulle kunna bli guld, men det var bra kämpat, och jag tycker de var väl värda sin medalj. Det är för övrigt roligt att se hur mycket (positiv) uppmärksamhet landslagstränarna får i Tyskland. Förra gången var det Rudi Völler - även kallad Tante Käthe, pga frisyren - som fick uppmärksamhet. En populär låt var "Es gibt nur ein Rudi Völler" (till melodin Quanta la mera - med reservation för felstavningar). Denna gång var det "Klinsmann" som skanderades från läktarna när det vände för Tyskland. Och på skyltarna när laget firades i Berlin idag fanns en mängd önskemål om att "Klinsi" skulle fortsätta som landslagstränare.

Själv fick jag uppleva lite av VM-yran i Frankfurt och Kaiserslautern förra helgen. Lämnade Bryssel i arla morgonstund, och var framme i Frankfurt vid halv 10-tiden. Efter lite bokinköp (Uwe Timm) och spatserande kring domkyrkan begav jag mig till Palmengarten. Jag har länge varit förtjust i stenträdgårdar, och deras visade sig vara väldigt fin, komplett med ett vattenfall man kunde promenera bakom. Efter en kort promenad genom parken slog jag mig ner i deras rosenträdgård och njöt av Timms sällskap.

För den som intresserar sig för Tyskland, och tysk historia, kan jag varmt rekommendera Timms bok "Am Beispiel meines Bruders". Genom att granska sin egen familjs historia - brodern som anmält sig som frivillig till Waffen-SS, föräldrarnas reaktioner på hans död och strävan för att försvara hans minne, livet som ibland blir som man hoppas och sedan kan gå snett - så får man en inblick i det komplexa i efterkrigstidens Tyskland. Felriktad idealism och brutala insikter - vad fick egentligen brodern uppleva? Den dagbok som skickades till familjen efter hans död ger inga svar, men leder till desto fler frågor.

Efter Frankfurt, och fotboll i K:s sällskap - vi satt uppe och pratade halva natten - så bar det av till Kaiserslautern, och ännu en del i efterkrigspusslet. J är amerikan, av mexikansk härkomst, och stationerad i Tyskland. Hans kompis S hade precis blivit förflyttad dit, nyligen ankommen från Turkiet.

Promenad genom staden, på kvällen salsaklubb. Dansade in på morgonkvisten. Lyxigt värre att ha två kavaljerer med sig, som kunde turas om att dansa med en. Bortskämd till tusen, när de betalade för allt. Och jag får väl erkänna, jämställd eller ej, att det är härligt att bli uppvaktad ibland. Dessutom fick jag köra J:s jeep när vi skulle tillbaka - riktigt skojigt!