Min lilla värld av blommor

lördag, september 09, 2006

Nedräkning pågår

Det har varit städdag idag. Det började redan häromdagen med att vi tog ned gardinerna.

Det är i sådana lägen man inser precis hur bra det är att känna olika sorters människor. Med "olika sorters" ska här förstås: långa. En av kompisarna kom över, åt lite middag, och klättrade sedan tappert upp på trappstegen för att haka ner gardinerna i alla fönster. Det är inte så att vi andra är höjdrädda. Det är så att vi faktiskt inte når.

Städningen var välbehövlig, och naturligtvis nödvändig inför flytten. Exakt hur välbehövlig hade jag dock inte förstått förrän vi började. Om vi säger så här: man blev svart om fingrarna av att hantera de tunna grå gardiner som efter tvätt visade sig faktiskt vara vita. Och när jag skulle tvätta av insidan av ytterdörren, som uppenbarligen blivit mycket utsatt för den blandning av damm och avgaser som vårt hem och Bryssels luft kan bjuda på, så fick jag ta till en rejäl tuss svinto. Det skurvatten jag hade till hands lämnade nämligen mest små ljusa ränder i gråzonerna.

Nåja, det positiva är ju att det i alla fall gör skillnad när man städar. En oerhört tacksam uppgift.