Min lilla värld av blommor

tisdag, januari 30, 2007

Var det för den snygga rutans skull?

Jag förstår att ni som inte har sett de gamla reklamfilmern för Hästens sängar inte kommer att förstå kopplingen mellan rubriken och innehållet. Det kanske räcker med att notera att jag i alla fall försöker vara fyndig. Även om det inte alltid lyckas.

Det finns säkerligen många teorier om varför vissa människor väljer att bo på vissa platser. I mitt val av hem har vi under de senaste åren kunnat märka flera faktorer:

1) Syskonbarn. För varje barn min syster får flyttar jag längre bort. Elias: Stockholm. Hampus: Bryssel. En omedveten motvilja mot att sitta barnvakt? (Detta håller dock bara om man räknar bort det halvårslånga uppehållet i Tyskland.)

2) Militärer. Amerikansk NATO-bas i Tyskland, NATO-högkvarter i Bryssel, Kungliga Livgardet på Gärdet... Ja, jo, det kan inte förnekas att kopplingen är stark. Här får man dock bortse från året i Hässelby. Inte en uniform så långt ögat nådde.

3) Choklad! Det här gäller bara Bryssel och Gärdet, men kopplingen är desto starkare. Ejjes choklad - och så den belgiska förstås. Tror inte att jag behöver tillägga något.

4) Sherlock Holmes. En långsökt men underbar koppling. Vad gäller Stockholm och Gärdet... tja, jag kom ju närmare Holmes-sällskapen i alla fall. Och närmare Stockholms Centralstation, där Doyle ju faktiskt varit. Och Brittiska ambassaden där vi har varit på bjudning. Och... jo då, det finns många svinnande små kopplingar. Hur hänger det då samman med Bryssel, undrar ni? Låt mig citera...

"We made our way to Brussels that night and spent two days there, moving on upon the third day as far as Strasbourg." (ur Sherlock Holmes-berättelsen The Final Problem)

Det låter ju faktiskt lite som vissa av mina helger.

Etiketter: