Min lilla värld av blommor

fredag, februari 10, 2006

ULB = himlen!

Av diverse olika anledningar (tja, egentligen bara en - att jag pluggar och inte är rik och således inte kan eller vill köpa all litteratur jag någonsin kan tänkas behöva referera till, och dessutom håller på med en uppsats. Jo, det blev visst tre anledningar till slut) var jag i onsdags på upptäcktsfärd i Bryssel. Mitt mål: Université Libre de Bruxelles, och deras bibliotek.

Tack vare datorer och internet (jag älskar er - så länge ni fungerar!) hade jag fått reda på att det mesta av vad jag var tvungen att läsa in mig på skulle gå att få tag på där. Sagt och gjort.

Efter ett antal felåkningar med tunnelbana, avstigning några hållplatser för tidigt från spårvagnen, och till slut med hjälp av en vänlig studentska, hittade jag till ULB:s territorium, uppe på en kulle i södra Bryssel. (Ett område som jag upptäckt inte finns med på min turistkarta. Minnesanteckning: köp karta som visar HELA Bryssel. Och all kollektivtrafik.)

Traskade in i byggnaden, ner för trappan, in genom grindarna, och fram till lånedisken. Det är underbart att kunna skaffa lånekort. Bara det var som en liten seger. (Kanske särskilt som jag lyckades utföra det hela på franska. Eller i alla fall någon avart av franska.)

Och sedan, sedan gick jag in i bokrummet....

Bokrum är egentligen helt fel uttryck. Biblioteket sträcker sig över hela åtta våningar - ÅTTA VÅNINGAR! - och på varje våning finns en avdelning. (Och det är inga små våningsplan det handlar om, det är rejäla rum, inte några 10*10 meter.) Våning 6 har lingvistik och språkvetenskap, våning 4 humaniora, de andra våningarna.... har andra ämnesområden.
Hur som helst, med alla dessa böcker på hyllorna i sådana ljusa lokaler med trevlig personal har jag bara en sak att säga just nu:
Saliga äro de vetgiriga, ty de kunna njuta av ULB.