Min lilla värld av blommor

söndag, februari 05, 2006

US Army - bra för européer?

Ibland kan saker och ting vara bra till mer än man tänkt sig. Idag skulle jag vilja illustrera detta medelst den amerikanska armén och dess (NATO-)baser i Europa.

Bamberg har - som många av er som känner mig, och var med redan på den tiden när jag skrev min magisteruppsats i etnologi säkert har hört till leda - fortfarande en militärbas med personal från den amerikanska armén. Tekniskt sett är det en NATO-bas, men i praktiken är det bara amerikaner där, samt viss tysk personal.

Basen i sig är en stad i staden, där man kan finna allt man behöver och lite till. Fram tills för några år sedan var det tydligen möjligt för civila tyskar att knata in på basen lite som de ville, men när jag flyttade till Bamberg 2001 var den tiden förbi. En förvärrad hotbild hade nödvändiggjort murar, vakter vid grindarna, och särskilt tillstånd/tillståndsinnehavare som skrev in en för att man skulle få komma in.

Hur som helst. Under mina studier av det amerikanska samhället i Bamberg (ja ja, dra på munnen ni bara - det var faktiskt riktiga studier också, inte bara träffar och stambord på pubar) hittade jag också en hemsida för amerikansk militär och deras familjer i Bamberg. Där fanns bland annat diverse tips och råd vad gällde liv och fritid i Tyskland. Resmål, klubbar och teatrar: man kunde hitta information om det mesta.

Så till vad detta har för koppling till min nuvarande bostad i Bryssel:
NATO. Behöver jag säga mer? NATO-högkvarteret här har en busshållplats uppkallad efter sig, och amerikansk personal på plats. (Möjligen finns även andra nationaliteter här, det vet jag ingenting om.)

En liten chansning, lite googlande, och voilà! Även för Bryssel finns det en hemsida för amerikansk personal med (och utan) familj. Tyvärr var det i det här fallet mest information om basen, vad som finns tillgängligt där och hur det hela fungerar. Men det fanns också lite matnyttig information om resor i Belgien och liknande.

Dagens tips för er som vill semestra på kontinenten får därför bli följande:
kolla upp om det finns en amerikansk militärbas någonstans i närheten av dit ni ska. Det kan nämligen hända att de förser internetsamhället med diverse tips och råd även för resor och fritid. Passa på medan de finns kvar! (Och nu återstår bara för er att gissa om jag menar websidorna eller militären.... )