Min lilla värld av blommor

söndag, september 17, 2006

Här är... fotgängaren som mitt i gatan går!

Det är bilfri dag i Bryssel idag. Bussar och taxibilar kör som vanligt, men vanliga personbilar göre sig icke besvär. Effekten är förvånansvärt märkbar.

Först och främst är det tystnaden. Vid halv elva på förmiddagen tog jag en promenad, men det kändes som om klockan var runt 6 på morgonen. Inga bilar, inget oväsen.

Cyklisterna är den andra avslöjande detaljen. Visst, det finns folk som cyklar andra dagar också, och cykling är lite av ett söndagsnöje här, men plötsligt finns de överallt - ensamma cyklister, hela familjer, klungor av sportcyklister och tandempar.

Och så är det fotgängarna. Som idag går lite som de vill. Man går mitt i gatan om man så önskar, eller i alla fall på bilvägen, även om man håller sig åt sidan. Det känns lite som S. berättelser om de få dagar de inte behöver vara uppklädda på jobbet, då det blir extra viktigt för alla att komma i jeans. Man får passa på, liksom. Och jag måste säga att en äldre herre i reflexväst, som traskade precis mitt i gatan såg ut att njuta oerhört av detta - att INTE behöva kliva åt sidan för bilister!