Min lilla värld av blommor

fredag, november 03, 2006

Tack, Christer!

Blev så glad när jag såg på morgon-tv idag. De intervjuade Christer Fuglesang om den nära förestående rymdresan.

Man kunde ju tro att jag gladde mig åt att han snart ska få åka, att en svensk slagit sig fram som astronaut, och en massa andra grejer. Och det gjorde jag väl också. Men det viktigaste var:

Christer skilde på CHANS och RISK.

Dvs som i att det alltid finns en risk för att något ska fördröja rymdfärden ytterligare, men att chansen att han ska få åka är väldigt stor.

Det är underbart. Hur många gånger har jag inte gnisslat tänder eller skrattat rått åt de uttalanden och nyhetstexter där man talar om "chansen" för att fler ska dö i en sjukdom eller olycka, och nästan gett upp hoppet om att folk nånsin ska förstå att det faktiskt finns en poäng i att skilja de två orden åt - även om man oftast kan förstå av sammanhanget vilket ord talaren (eller skribenten) egentligen menar.

Så, Christer Fuglesang, hoppas du kan bli en förebild för både rymdresenärer och svensktalande!

2 Comments:

At 9:22 fm, Anonymous Anonym said...

Det är samma problem på tyska. Själv blir jag också rätt så ofta lite förbannad på grund av att folk inte kan (eller vill) se skillnaden mellan chans och risk. Vi båda måste väl medge att vi är små språkfascister. ;-)

 
At 7:45 em, Blogger Erika said...

Ja, det kan nog stämma. Så mycket bättre det vore om vi styrde världen! ;-)

 

Skicka en kommentar

<< Home