Min lilla värld av blommor

onsdag, februari 15, 2006

Modeexpert efterfrågas.

Det här med skor. Det är inte alltid så lätt. Tycker ändå (sedan jag slutat arbeta extra i klädaffär) att det är lite roligt med kläder. Och dessutom upptäckte jag skor och väskor under hösten! Mmmm....

I och med detta nyfunna intresse har jag också börjat titta lite mer på vad andra har på fötterna, och särskilt då personer av samma kön som jag själv. (Är det förresten inte väldigt sällan man säger "personer av samma kön". "Personer av motsatt kön" känns liksom mer vant. Hur som helst.)

Vad jag upptäckte på väg till Université Libre i Bryssel var att jag inte såg några studentskor i högklackat. (Inte studenter heller, för den delen.) Det var gympadojor som gällde, liksom. Kände mig otroligt uppklädd i mina svarta snyggkängor med klack. Undrar nu om det är detta klädmönster som gäller för studenter i Bryssel, eller om det bara var en tillfällighet. Även som etnolog är ju klädkoder av intresse.

En annan iakttagelse, som ni säkert gjort innan jag: det är inte lätt att se cool ut om man sitter och stirrar ned i en kaffekopp, eller en flaska cola heller för den delen. Sitter man med ett glas whiskey, snurrar det lite och stirrar bedrövat ner i det så ser det liksom djupt och sökande ut. Med de tidigare nämnda dryckerna ser det mer.... tragiskt ut. Eller? Det är bara en tanke.